Text preluat din lucrarea „Monografia satului Dersca”, Capitolul
1, autor Alecu Gherasim, editura AXA Botosani, 1998
Pagini din istoria
localitatii
Privit de pe jilţul de
prundiş al „Pietrişului" sau din şoseaua
Dorohoi-Dersca-Mihăileni, la intrarea în sat, pe deal la „Gura Drumului”,
Dersca se vede în toată splendoarea ei, asemenea unui covor de mari
dimensiuni ţesut din lână, mătase şi fir de borangic în
care casele, pomii, drumurile şi întreaga aşezare confirmă
armonia perfectă a naturii şi a dragostei locuitorilor săi
pentru trăinicie şi frumos. Pentru a se ajunge aici a fost necesar
să treacă mai multe sute de ani, perioadă în care locuitorii
aceste aşezări au fost în stare să învingă cu răbdare
şi pricepere toate valurile potrivnice ale vieţii, abătute
asupra acestor meleaguri, ale căror rădădni se cuvin a fi
cercetate din cele mai îndepărtate timpuri. Istoria a confirmat cu
prisosinţă că teritoriul de astăzi al satului Dersca a
aparţinut, încă înaintea erei noastre, daco-geţilor, în mijlocul
cărora trăiau şi alte triburi mai mici.
Pe teritoriul acestora s-a
constituit apoi STATUL Dacia, condus de regii Dromihete şi Burebista
şi care se va consolida puternic apoi în timpul lui Decebal. Cultul
acestui popor era credinţa în nemurire izvorâtă din întruchiparea
divină a lui Zalmoxis, despre care legenda spune că era un om ca
toţi oamenii, rob la Samas ca sclav al lui Pythagora, fiul lui Mnesares.
Ajutaţi de dărnicia pământului, locuitorii se ocupau cu
creşterea animalelor, agricultura, creşterea albinelor, pescuitul
şi cultivarea viţei de vie al cărei protector era zeul Bachus.
Dacii erau recunoscuţi şi ca meşteşugari iscusiţi.
Performanţa lor în arta extragerii şi făuririi obiectelor din
aur şi argint (metale ce se găseau din abundenţă în inima
munţilor Carpaţi) i-a situat la cel mai înalt nivel, în acest sens.
Mărturii stau tezaurele de mare valoare artistică descoperite pe
teritoriul ţării noastre. După cucerirea şi colonizarea
Daciei de către romani, Crişana, Maramureşul şi alte
părţi din Muntenia şi Moldova nordică rămân în afara
imperiului, păstrându-se însă în continuare aceleaşi
legături de viaţă între dacii din afară şi cei din
provincie, întrucât cuceritorii nu aveau o graniţă stabilită oficial
care să-i poată izola. Teritoriul actualului sat Dersca era locuit de
dacii liberi, cunoscuţi prin cele două ramuri, carpii şi
costobocii, cu legături continue, confirmate de vestigiile arheologice
descoperite aici.
Convieţuirea dintre coloniştii
romani şi localnicii daci a determinat formarea elementului latin în fosta
Dacie. Limba de comunicare în mase devine cea latină, păstrându-se în
acelaşi timp foarte multe cuvinte din vocabularul autohton. Pe parcurs, ca
urmare a năvălirilor popoarelor migratoare, se introduc în limbă
şi elemente noi împrumutate de la acestea. Dacii liberi de pe teritoriul
actual al satului Dersca au folosit aceeaşi limbă, rezultată din
comuniunea daco-romană. După părăsirea Daciei de către
administraţia romană, locuitorii provinciei au fost supuşi vreme
de un mileniu la grele încercări, din cauza năvălirii popoarelor
barbare. Dintre popoarele barbare, cei mai periculoşi pentru locuitorii
zonei s-au dovedit a fi tătarii. Fără un domiciliu stabil,
intrau şi jefuiau tot ceea ce le stătea în cale. De frică,
românii se retrăgeau din calea lor şi se ascundeau în munti sau
păduri. Se povesteşte că, din cauza cruzimii tătarilor,
locuitorii din trecutul aşezării Dersca îşi construiau care cu
două proţape pentru a circula mai uşor pe drumurile înguste din
pădurile şi văile din jur.
De altfel, în lungul timpului pădurea,
această imensă bogăţie a naturii, care a însotit încă
de la începutul existenţei sale pe om, ocrotindu-i fiinţa firavă,
asigurându-i adăpost şi hrană, i-a sădit pentru vecie în
suflet dragostea dusă până la veneraţie pentru marele său
frate, „codrul". Semnul tainicei afinităti dintre om şi
pădure se reflectă profund atât în legendele, baladele şi
basmele haiduceşti cât şi în elementul folcloric de ieri şi de
astăzi, caracteristic cântului popular, în acel „Frunză verde".
Populatia din perioada tătarilor era organizată în formaţiuni
săteşti denumite „Bolohovenii", care aveau aceleaşi
ocupaţii ca şi înaintaşii lor dacii.In anul 1353, după
alungarea definitivă a tătarilor, toate aceste formaţiuni sunt
unificate într-o „marcă" de apărare, in fruntea ei fiind
maramureşeanul Dragoş, care încorporează şi alte cnezate
din împrejurimi, formând un voievodat, cu capitala la Baia, denumită
şi Moldavia. După 6 ani, un alt maramureşean, voievodul Bogdan
trece în Moldova şi cu sprijinul populaţiei locale, alungă pe
Balc, un urmaş al lui Dragoş şi este apoi recunoscut de feudalii
din teritoriu ca voievod si viitor domn. Momentul marchează constituirea
statului feudal independent al românilor din partea de răsărit a
Carpaţilor: Moldova, cu capitala la Siret.
In acest complex de
împrejurări, satul Dersca, aflat la numai 12 km de Capitală,
cunoaşte o oarecare înviorare şi dezvoltare. Populaţia îşi
construieşte case din pământ acoperite iniţial cu paie sau stuf,
cu geamuri şi uşi care se închideau cu ajutorul unor mânere din lemn.
Unii mai locuiau în bordeie care ulterior au dispărut. Iluminatul se
făcea cu ajutorul opaiţului sau cu lumânări făcute din
ceară de albine, iar focul era aprins cu amnarele. In timpul domniei lui
Alexandru cel Bun, care a condus cu înţelepciune şi pricepere
destinele Moldovei timp de 32 de ani, toate localităţile ţării
devin aşezări importante cu rol benefic în structura
organizatorică a statului. Păstrând în continuare alianţa de
prietenie şi înţelegere reciprocâ cu regele polon, încheiată de
înaintaşii lui, el permite multor polonezi să vină în Moldova,
unde se ocupau cu comerţul, exploatarea lemnului şi chiar
agricultura. De la aceştia s-a păstrat denumirea de
„velniţă" (fabrică de spirt), velniţe existând la
Dersca, Ibăneşti, Cristineşti, Herta şi în alte
aşezări. Fondul funciar, încă de la crearea statului, apartinea
în întregime domnitorului, aspect menţinut cu puţine modificări,
până în anii premergători Revoluţiei din anul 1848, când o parte
din boierimea moldovenească trece la reforme privind separarea
proprietăţilor şi veniturilor domneşti de cele ale
statului. Din aceste proprietăţi, domnitorii au făcut pe rând
donaţii la o parte din sfetnicii lor de încredere şi unor
conducători devotaţi, cât şi bisericilor pe care le construiau.
Concomitent cu procesul de organizare statală a ţărilor române,
apare pericolul otoman, prezent în Balcani, ameninţând Principatele
Române. Cu toată rezistenţa opusă, după multe lupte şi
sacrificii, acestea au fost încorporate Imperiului, dar nu ca provincii, ci
plătitoare de tribut, luptând mereu pentru a-şi păstra
autonomia. Satul Dersca, cu toată suzeranitatea turcească în Moldova
şi-a păstrat libertatea, fără să cunoască prea
mult prezenţa acestora pe aceste locuri.
In timpul domniei lui Ştefan cel Mare, Dersca obţine
consacrarea definitivă. O parte din locuitori participă în
oastea Domnitorului în războaiele avute cu duşmanul cotropitor, din
care a ieşit, de cele mai multe ori, învingător. Fiecare victorie
însemna, aşa cum vorbesc cronicile române, ridicarea unui locaş de
cult. Adevăr confirmat prin nemuritoarele opere de artă, ilustrate
prin mănăstirile Putna, Voroneţ, Suceava, Neamţ,
Volovăţ, Tazlău, Dorohoi ş.a. Din rândurile foştilor
oşteni ai lui Ştefan, s-au ridicat viitorii proprietari şi
conducători ai satului. De menţionat că populaţia satului
Dersca, din timpuri mai vechi îşi avea locuinţele situate pe o parte
şi pe alta a pârâului Selişte, spaţiu ce îi asigura protectia
vieţii, liniştea şi cele necesare, aşezământ ce se
întindea pe toată lungimea apei, începând cu „Centru" şi
până pe „Dealul Prisăcii". Moşia satului Dersca, la data de
25
august 1470
este dată în folosinţă de către Ştefan cel Mare lui Ureche şi surorilor sale. Este
momentul primei atestări documentare a satului, printr-un act domnesc. Mai
târziu, acelaşi domnitor Ştefan cel Mare, la 15 martie 1490,
constituind teritoriul eclesiastic al Episcopiei de Rădăuti, îi
dă acesteia în stăpânire sufletească acest sat, Dârsca, pe care
îl avea primit ca donaţie de la Alexandru cel Bun. Proprietara a mosiei a
fost si Mănăstirea Humor, până în anul 1875. Există însă convingerea
unanimă că spaţiul pe care s-a creat şi dezvoltat
localitatea este mult mai întins. Aşezarea este mult mai veche, deoarece
săpăturile arheologice făcute de specialişti au dus la
descoperirea urmelor unei cetăţi de apărare la locul numit
„Şanţul Bereznei" şi a unei alte aşezări
fortificate la „Pisc", construite din cărămizi şi
piatră, ambele din perioada migraţiilor. De asemenea, o aşezare
din feudalismul dezvoltat, cea de la „Selişte" şi alta din epoca
fierului, la „Strujoacă". In anul 1973, locuitorul Coşman
Dumitru, cu ocazia săpăturilor ce le făcea la fundaţia
casei sale, pe locul numit „După Deal", pe marginea fâneţelor
din „Vadul Buhaiului" găseşte într-un vas un tezaur de monede
romane. Acesta era format din 51 dinari de argint din care 16 republicani
şi 35 din epoca imperială, plus o brăţară din argint,
de origine dacică, în greutate de 165,5 g. La vremea respectivă
această descoperire a fost considerată cea mai importantă din
Moldova. Era un semnal pentru specialişti, cărora li se
oferea posibilitatea de a descoperi ulterior şi alte mărturii ale
trecutului.
In privinţa denumirii localităţii, am arătat mai sus
că satului i se spunea Dârsca. Pe parcurs însă, în toate documentele
de arhivă se găseşte denumirea Dersca. Nu se cunoaşte
până în prezent cu exactitate de unde provine acest nume, dar se poate
avansa ipoteza că satul poartă numele unui conducător local (sau
conducătoare), care s-a impus şi a format nucleul acestei
aşezări. Pe vremuri, aceste situaţii erau destul de
obişnuite. Dar poate fi vorba şi de o denumire de origine slavă
„derevo"' (copac), care putea fi sugerată de codrii seculari din
aceste locuri. In jurul anilor 1786, 1787, proprietarul moşiei
Dersca era boierul Petru Cazimir şi soţia sa
Ruxanda, moşia fiind cumpărată de la Mănăstirea Humor.
Despre personalitatea şi familia acestui boier face unele mărturisiri
biografice strănepotul său dinspre mamă, profesorul universitar
ieşean A. C. Cuza, într-una din paginile sale memorialistice aflate în
arhiva Bibliotecii Academiei Române, al cărui membru corespondent a fost,
reproduse ulterior în revista „Magazin istoric" (nr.12 din 1994, pag.27):
„Petrache Cazimir se căsătoreşte cu Ruxanda Voinescu şi are
6 copii (Costache, Răducanu, Toderaşcu) şi 3 fete: Autiţa,
călugărită sub numele de Epraxia şi Anica,
căsătorită cu grecul Criticos". Despre a treia fiică,
autorul nu mai pomeneşte nimic. Averea lui Petru Cazimir era compusă
din moşia Dersca (având şi alt nume mai popular „Ţigănia
lui Cazimir") pentru că aici şi-a stabilit boierul robii
ţigani folosiţi la muncile agricole pe majoritatea moşiilor. O
altă moşie se numea Panceviţa şi se afla în apropierea
oraşului Dorohoi (Sauceniţa de azi). Boierul mai poseda moşia
Cănţălăreşti (la Vaslui) şi casele din laşi.
La acestea se mai adăugau moşiile de peste Prut: Vadul lui Vodă,
Malul Togatinei (lângă Nistru), Cotingeiui (lângă Soroca) şi
Goleştii cu Ciobalakci (de la Cahul). Pe lângă aceste
proprietăţi, el a mai luat împreună cu fostul domnitor Mihalache
Sturdza Ocnele de sare de la Slănic, afacere ce s-a dovedit pentru el
nerentabilă. Aşa după cum relatează în continuare A.C.
Cuza, boierul Cazimir era un om blând şi indatoritor pentru toată
lumea. Oricine apela la el pentru ajutor nu era refuzat. In acest fel, o mare
parte din avere a irosit-o în împrumuturi acordate pe iscălituri la tot
felul de oameni, care s-au dovedit a fi necinstiţi.
Stins din viaţă în
anul 1824, Cazimir lasă în urmă o moştenire destul de
încurcată în datorii. După decesul boierului se formează
printr-o "Carte domnească" o comisie compusă din boieri
şi copiii lui, care să stabilească pasivul şi activul
averii. In urma dezbaterilor, comisia probă ca feciorii mai mari ai lui
Cazimir să ducă la îndeplinire hotărârea luată. Cea mai
mare datorie era de 35000 de galbeni, către Mihalache Sturdza şi
provenea din tovărăşia ocnelor de sare pe care le-a avut în
arendă. Pentru achitarea tuturor datoriilor, o parte din moşiile de
peste Prut au fost date în arendă de către guvernul rus (veniturile
urmând a fi depuse la Casa de Consemnaţiuni din Odessa, în contul
creditorilor), iar altele au fost vândute. Moştenitorilor lui Cazimir le-a
revenit doar o parte din moşiile aflate în Basarabia. Cât priveşte
cele din Moldova, acestea au fost scoase la licitaţie.
Moşia Dersca este dată lui beizadea Petru
Mavrogheni,
în contul unei datorii de 6000 de galbeni. Cazimir, pe lângă casele din
laşi, avea case şi la Dersca, unde a locuit o mare perioadă de
timp. După decesul său, casele din laşi vor deveni Inalta
Academie de Cultură, inaugurată la 16 iunie 1835, de către
Gheorghe Asachi, după modelul celor din Apus, intitulată „Academia
Mihăileană". Conacul boieresc se afla în centrul satului pe
locul unde se găseşte astăzi locuinţa lui Gheorghe C.
Ailioaie. Alte case, înconjurate de brazi şi pomi fructiferi, se
găseau pe terenul ce aparţine în prezent locuitorilor Vasile
Ungureanu şi Gheorghe Leonte. Una din ele a rezistat pînă după
cel de-al doilea război mondial şi a apartinut lui Constantin Cujbă,
în ea acesta tinând şi o prăvălie. Alte clădiri ale
boierului Cazimir s-au aflat şi pe locul unde se află acum casa lui
Grigore Roman. Moşia satului, în acea vreme era acoperită în
majoritate cu fâneţe şi păşuni, iar îndeletnicirea
de bază a localnicilor era creşterea animalelor şi
albinăritul. Pământul agricol se lucra cu mijloace manuale de
către robii tigani şi clăcaşii locali. In timpul cât Petru
Cazimir a fost proprietarul moşiei Dersca, acesta a încercat să
îmbunătăţească căile de acces din interiorul satului
şi şoseaua de la marginea localităţii care duce spre
Mihăileni, loc denumit şi astăzi „La deal la Cazimir".
Acolo unde a existat şi o gospodărie ce a aparţinut familiei
Cazimir, în care a locuit o perioadă de timp, teren denumit de localnici
„Gârla Curtului". Boierul Cazimir împreună cu soţia sa Ruxanda
construiesc şi biserica actuală (a cărei temelie s-a pus în anul
1806). Se dă astfel enoriaşilor posibilitatea să-şi
desfăşoare aproape normal viaţa spirituală. Petru Cazimir
este cunoscut în istoria Moldovei ca unul din cei mai sinceri
susţinători ai Unirii Principatelor, alături de alţi
boieri. După Petru Cazimir, în contul celor 6000 de galbeni datorie,
proprietar al moşiei Dersca vine omul politic şi de finanţe
Petru Mavrogheni-Bezede, urmaş al boierilor fanarioti, o rudă a lui
Nicolae Mavrogheni fost domnitor în Ţara Românească. Petru
Mavrogheni-Bezede, datorită averii lui mai târziu a fost numit ministru de
finanţe în Principatele Unite in noul guvern condus de lon Ghica,
după abdicarea forţată a domnitorului Alexandru loan Cuza. Resedinta
acestui boier, cât a locuit la Dersca, se afla în centrul satului,
preluată de la Cazimir. In curtea conacului se intra printr-o poartă
rnare, situată unde locuiesc acum familiile Constantin I. Aungurence
şi loan Şerban şi se ajungea sus până la locuinţa lui
Constantin Ostafe. Pe această suprafaţă de teren au fost
construite multe clădiri folosite pentru diverse activităţi
gospodăreşti. In unele se prelucrau produsele lactate, iar în altele
erau adăpostite animalele. Construite din cărămidă, cu toate
cele necesare, acestea asigurau în condiţii optime dezvoltarea acestui
sector. După Mavrogheni, aceste construcţii au aparţinut
succesiv boierilor: Pavel Stoianovici, losub Uhrinoschi, Hector Burbure şi
Eduard Burbure.
In timpul cât Mavrogheni a
fost proprietarul moşiei, a plantat un mare număr de tei pe marginea
drumului, începând de la curte prin sat şi drumul ce urcă pe dealul
Breaz denumit şi „Deal la Tei". Plantaţia de tei s-a
păstrat până la colectivizarea agriculturii.
Petru Mavrogheni construieşte şi
Rateşul din centrul satului, folosit ca han pentru diligenţele de
poştă, dotat cu toate cele necesare pentru a oferi
călătorilor odihnă şi destindere. Moşia
deţinută de Mavrogheni era lucrată de către locuitorii
satului în regim boieresc, după toate regulile impuse de proprietar. Este
cunoscut că în acea perioadă nu existau ţărani care să
posede pământ. Urmaşii foştilor iobagi, pentru a se
întreţine, atât ei cât şi familia, erau obligaţi să
muncească pe moşia boierească. Boierul respectiv nu ţinea
seama că iobăgia era desfiinţată încă din 1749 în
Moldova şi 1746 în Muntenia şi chiar de dezrobirea ţiganilor. Cu
o sută de ani mai târziu îi lua cu forţa la lucru.
Suprafaţa moşiei, atât ca întindere cât şi ca hartă a
culturilor pe care le folosea, se păstra în forma preluată de la
înaintasul său, Cazimir. Satul, în acea perioadă, avea o populatie
mult mai redusă formată din grupuri de case organizate pe familii.
Cele mai numeroase erau: Bădrăgănenii, Fusenii,
Coşmănenii, Temnenii, Giredenii, Fodorenii ş.a. Mai târziu, s-au
format si alte familii ca: Ungureanu, Chiţan, Pojoga, Aungurence, Ostafe,
Roman, Maftei şi, în continuare, restul familiilor ce populează
astăzi satul: Cojocaru, Ciubotaru, Ciobanu, Olaru, Petraru, Rotaru,
urmaşi ai celor ce se ocupau în trecut cu aceste meserii.
Familia Gherasim se înregistrează la Dersca în jurul anilor
1858-1859, când loan Gherasim, un bucovinean din teritoriul ocupat de Imperiul
Austro-Ungar trece graniţa şi se stabileşte la Dersca, familie
ce ulterior devine destul de numeroasă. Spaţiul locuit de
această familie în anii 1910-1920 cuprindea o suprafaţă de peste
20 ha teren, loc numit în prezent „Gherasimeni". Nume
asemănătoare celor din Dersca se găsesc răspândite pe
întreg teritoriul ţării. Numele Gherasim, de origine greacă, cu
o longevitate de peste două milenii este de asemenea răspândit pe
întreg teritoriul ţării cât şi peste hotare. In susţinerea
acestui adevăr se poate consulta calendarul creştin ortodox, în care,
la ziua de 4 martie se găseşte scris: „Cuviosul Gherasim de la
lordan", cei care sunt înzestraţi cu acest nume serbându-şi
onomastica în această zi. In legătură cu atribuirea numelor de
familie, este necesar să arăt că ele au apărut, încă
din perioada matriarhală, când noii născuti primeau numele mamei, în
jurul căreia aceştia găseau hrană, îngrijire şi
adăpost până când ajungeau să se întreţină singuri.
Nume ca Adumitroaie, Afusoaie, Amihălăchioaie, Apetrei,
Adăscăliţei, Aungurence, Aiordăchioaie, Amariei,
Asofroniei, Ailioaie, Atudosiei ş.a., fac parte din această
categorie, fiind păstrate din generaţie în generaţie. Actele
privind evidenţa şi atribuirea numelui noului născut se
făceau la botez, fiind păstrate apoi în locaşul de cult. Pe lângă numele proprii primite la
naştere, o parte din cetăţeni erau - şi încă mai sunt
- identificaţi şi după porecle precum:
Acrâşmăriţei, Aroşului, Alungului, Aioanei, Sumanaru,
Apachiţei, Amarghioalei, Grigoriu ş.a. Parte din ele erau trecute
şi în actele de stare civilă. Pe parcursul vremii s-a renunţat
la practica oficială de acest tip, dar s-au păstrat în continuare
până în zilele noastre, diferite denumiri prin care pot fi
identificaţi sătenii cu mai multă uşurinţă.
Portul folosit de ţărani era asemănător cu cel pe
care-1 purtau în vechime dacii, confecţionat din produse de origine
animală şi vegetală. Bărbaţii se îmbrăcau cu
cămăşi lungi ţesute din cânepă şi in, strânse la
mijloc pe corp cu un brâu lat colorat iar pe cap pălării (vara)
şi căciuli (iarna). Pentru sezonul rece îşi confecţionau
haine groase din lână sau cojoace din piei de oaie cu
„berneveci" legaţi pe corp cu ajutorul „răbojului".
Incălţămintea era lucrată din piele. Se purtau opinci în
zilele de lucru şi ciubote în zilele de sărbătoare. Femeile, la
fel ca şi bărbaţii, purtau îmbrăcăminte din
acelaşi material. O fustă largă şi lungă până la
glezne, cu o jachetă din material mult mai subtire (vara) şi mai gros
(iarna). Incălţămintea era asemănătoare cu a
bărbaţilor. Se purtau şi ciuboţele din piele, lungi cu
şireturi până sub genunchi. Pe cap puneau barize sau casânci în
culori diferite, de o frumuseţe şi rezistenţă deosebite
şi şaluri din lână iarna. Tradiţia vechiului port popular
aparţine în continuare românilor de pe versantul apusean şi
răsăritean al Carpaţilor. Şi la Dersca s-a păstrat
multă vreme această traditie a portului popular, până prin anii
1957-1958, când mai putea fi văzut îmbrăcat în berneveci şi
suman, bătrânul Vasile C. Ailioaie, un gospodar fruntaş din sat.
Sumanele, prin croiala şi aranjamentele florale cu nasturi şi
„şaraduri" dădeau un aspect de eleganţă tipic
românească. Păcat însă că acum s-a renuntat la ele!
Prelucrarea produselor vegetale şi animale necesare îmbrăcămintei
consuma foarte mult timp. Gospodinelor le revenea misiunea de a le trece prin
toate fazele de transformare, folosind toate mijloacele existente
(meliţă/ ragilă/ pieptene, fus, furcă, răşchitor,
ştiubei de zolit, depănătoare, urzitori şi stative),
obţinând produsul finit. In noptile lungi de toamnă şi
iarnă se întâlneau împreună fetele şi femeile şi toate la
un loc, torceau, făceau împletituri şi cusături de toată
frumuseţea, unele rămase adevărate modele. In aceste întâlniri
îşi găsesc originea şezătorile populare de astăzi, pe
care le putem vedea în emisiunile televizate de datini şi obiceiuri
strămoşeşti. Hrana se prepara în conditii oferite de epocă.
Boabele de cereale erau treierate cu ajutorul „îmblăciului" iar
făina era măcinată „la râşniţă".
Proprietatea moşiei
Mavrogheni se întindea până la Podul Loznei, apoi, folosindu-se metode mai
puţin ortodoxe, a reuşit să se extindă intrând şi în
stăpânirea moşiei văduvei Potlogi, până la hotarul Loznei.
Lucrările agricole erau efectuate de localnici, luaţi de multe ori
şi cu forta la muncă. Cei care nu se supuneau erau, parte din ei,
prinşi, bătuţi şi apoi legaţi de butuci mari de lemn
spre exemplu celor ce ar mai încerca să se împotrivească. Se
povesteşte că din rândul sătenilor, circa 20-30 de
bărbaţi care urmau să fie luaţi cu forţa la muncă
pe moşie, s-au alcătuit în cete de haiduci. Cu toate eforturile
boierului de a-i captura, aceştia i-au făcut multe necazuri, neputând
fi prinşi. Multă vreme după acest episod din viaţa satului,
urmaşii lor sustineau cu mândrie că fac parte din cei 20-30 de oameni
liberi care nu s-au supus. Administratorul moşiei era un oarecare Hagiu
Pascu, care, după cum povestesc cei mai vârstnici, nu se deosebea cu nimic
prin felul lui de a se comporta, de cel al stăpânului său. Pascu a
fost mult timp „credinciosul boieresc" iar după plecarea
moşierului a locuit în continuare la Dersca, unde se găseşte
menţionat la vârsta de 80 de ani, martor la căsătoria ce a avut
loc între boierul Alexandru Stoianovici şi domnişoara Filareta
Uhrinoschi, în anul 1871.
Bezede Petru Mavrogheni vinde
moşia lui Pavel Stoianovici, care însă o detine numai câtiva ani
pânâ la decesul său. Moşia revine moştenitorilor, care pe
lângă cea de la Dersca, erau proprietari şi ai moşiilor Lozna
şi Mogoşeşti. Boierii Stoianovici dau în chirie aceste
moşii lui Mihalache Holban, care le administrează câtiva ani, apoi
moşia Dersca este cumpărată de către losub
Uhrinoschi.
Moşia Lozna rămâne în continuare moştenitonlor Stoianovici,
fiind vândută mai târziu arendaşului Mihalache Holban.
In perioada cât moşia Dersca a fost în proprietatea acestui
arendaş, vatavul lorgu Cercezi şi feciorul boieresc Dumitru
Urzică, au pus la grele încercări locuitorii satului, întocmai ca pe
vremea boierului Mavrogheni. „Suntem bătuţi fără milă
şi luaţi cu forta la lucru, încât ne-am hotărât să trecem
graniţa Prutului", se arată printre multe altele
într-o plângere adresată „Ministrului Kogălniceanu" la data de 9 decembrie
1863, „cerând a-i scăpa de sub jugul sclaviei domnului Mihalache
Holban", un grup de ţărani printre care: George Tudosanu, Toader
Tudosanu, Constantin Chiriluţă, George Burlă, Toader
Costaş, Toader Pojoga, George Agafiţei ş.a. Se cerea în mod
deosebit, pedepsirea celor doi slujbaşi boiereşti vinovati şi de
moartea ţăranului Mihalache Cojocaru. Subprefectul Calcântram,
împutemicit să cerceteze plângerea făcută, nu a luat nici o
măsură penală sau administrativă împotriva celor
învinuiţi. După ce Unirea
Principatelor capătă confirmare intenaţională, domnitorul
Alexandru loan Cuza a trecut la un program de măsuri menite să
schimbe radical toate structurile economice, sociale şi politice ale
ţării. Una din cele mai importante şi spectaculoase reforme din
cadrul acestui program şi care a produs modificările cele mai
profunde în viaţa economică şi socială a ţării a
fost Legea rurală. Ţărani au fost eliberaţi complet de
regimul iobăgiei şi clăcii, fiind împroprietăriţi cu
pământ din moşiile pe care se aflau. Act unic în istoria
ţării noastre până la acea dată. Loturile de pământ au
fost repartizate ţăranilor în raport cu potentialul lor economic,
după numărul animalelor de muncă pe care le detineau. Boierii
conservatori, proprietari ai întinselor moşii, s-au lăsat greu
convinşi pentru a ceda o mică parte de teren ţăranilor,
primind în schimb despăgubiri în sume fixe, eşalonate pe 15 ani, de
la cei împroprietăriti. Reforma agrară hotărâtă de domnitor
a fost aprobată şi s-a trecut la aplicarea ei. 511896 de familii
ţărăneşti din întreaga ţară au primit o
suprafaţă de 2038640 ha. pământ.
La Dersca
împroprietărirea a fost făcută după următoarele
criterii: un număr de 10 clăcaşi, care deţineau câte 4 boi
primesc câte 5 fălci şi 40 de prăjini, în total 55 ha de teren;
93 de clăcaşi, care detineau câte 2 boi primesc câte 4 fălci,
total 384 ha; 127 de pălmaşi cu două fălci şi 40 de
prăjini, total 317,40 ha. Se mai împroprietăresc 27 de
cetăţeni cu diverse ocupatii, cărora li se atribuie câte 12 1/2
prăjini pentru locuri de casă. De asemenea, se mai face
împroprietărirea cu o suprafaţă de 5 ha pământ pentru
biserică, în care intrau şi cei doi preoti din Dersca şi
Viţcani, sat ce apartinea aceluiaşi proprietar. Pentru pământul
expropriat, moşierul a fost despăgubit cu suma de 299100 lei vechi
şi 20 de parale.
Moşia, pe vremea lui Uhrinoschi, se cultiva
aproape în întregime cu grâu, secară, orz, porumb şi cartofi. O mare
parte din produsele obtinute erau întrebuinţate pentru fabricarea
spirtului la velniţa proprie. Se mai cultiva ovăz, sfeclă
ş.a., necesare în gospodărie. Atât muncile agricole, cât şi cele
legate de creşterea animalelor erau efectuate de foştii
clăcaşi, în dijmă. Bătrânii povestesc că acest boier
era un om foarte aspru şi greu de înduplecat, din care motiv se petreceau
multe neînţelegeri privind muncile agricole, între el şi localnici,
parte din ele confirmate şi prin „Opisul cu pricini" din arhivele
primăriei, înscrise în anii 1867-1869 în dosarele întocmite în acest sens.
Uhrinoschi poseda şi alte moşii în diferite localităţi,
aşa că relaţiile lui cu dijmaşii sau cu boierii vecini erau
dintre cele mai proaste datorită felului său de a se comporta.
Certurile şi diversele neînţelegeri politice cu boieri ca Docan,
Hasnaş, Costaţi ş.a., i-au atras din partea acestora o ură
înverşunată. Această ură se datora şi faptului că
boierul Uhrinoschi, în diferite ocazii, se lăuda că „va construi un
palat acoperit cu piei de pe boieri". Destinul său devine tragedie,
pentru că boierii rivali pun la cale un atentat şi
reuşesc în scurt timp să-1 împuşte în pădurea Buhaiului, pe
când se afla în drum spre casa de la Dorohoi, printr-un individ a cărui
identitate a rămas necunoscută. Uhrinoschi era atunci în vârstă
de 53 de ani, decesul său producându-se - aşa cum rezultă din
actele de stare civilă de la primărie - la data de 28 august 1873.In
legătură cu această crimă, se zvonea că autorul ei ar
fi fost un oarecare Gireada din Dersca, recrutat initial de către
Uhrinoschi pentru a ucide pe unul din boierii rivali. Gireadă
dezvăluie planul criminal propus de Uhrinoschi celui care urma să fie
ucis. Boierul avertizat i-a pus la dispozitie o sumă mult mai mare decât
cea oferita de Uhrinoschi pentru a fi lichidat. Cercetările efectuate în
legătură cu producerea crimei nu au confirmat zvonurile care
circulau. Pentru rudele apropiate, această pierdere a fost destul de
dureroasă. Spre amintire, urmaşii îi construiesc un bust din
marmură, depus în pridvorul bisericii din Dersca, străjuit de o
frumoasă zână din acelaşi material.
După moartea lui losif Uhrinoschi, proprietari devin
moştenitorii, Grigore Uhrinoschi ş.a. Moşia este dată apoi
în arendă, boierii primind drepturile ce li se cuveneau conform actelor
încheiate. Timp de mai multi ani, arendaş este evreul Waisengrun, apoi alt
evreu, Simion Pascal, după cum aflăm din angajamentele făcute cu
săteni pentru lucrarea moşiei, acte autentificate de consiliul
comunal care a luat fiinţă în urma aplicării legii „Pentru
comunele urbane şi rurale", din 9 martie 1864. Moşia Dersca
intră apoi în proprietatea lui
Hector Bňrbňre de Weisembek, un ginere al lui
Uhrinoschi, care deţinuse până la acea dată moşia
Conceşti de lângă târgul Darabani, ca zestre de la socrul său.
Hector Burbure, după ce plăteşte toate datoriile rămase de
la Grigore Uhrinoschi asupra moşiei, a cumpărat şi părtile
ce le reveneau celorlalti moştenitori şi devine proprietarul de drept
al întregii moşii. Odată cu achiziţionarea acestor
proprietăţi, cumpără şi Fabrica de spirt împreună
cu mai multe dădiri ce formau sediul administrativ şi locativ situat
în centrul satului, lângă iazul Romanescu, folosit şi ca sursă
de apă în procesul de fabricaţie. Fabrica de spirt este mistuită
de flăcări în întregime în anul 1897, din motive rămase
necunoscute. Belgian de origine, stabilit la Dersca definitiv, el s-a îngrijit
împreună cu soţia sa, Maria şi alti colaboratori apropiaţi,
ca pământul să fie lucrat în aşa fel încât să poată
obţine rezultate cât mai valoroase.
Face drenaje pe moşie acolo unde era necesar, în „Bahnă",
Dolina şi „între drumuri", redând agriculturii aceste porţiuni
de teren. Din relaţiile comerciale cu parteneri
străini achizitionează şi aduce la Dersca multe
seminţe de cereale, de rădăcinoase şi plante furajere pe
care le-a folosit pe moşie, cum au fost: ovăzul galben, mare, alb
şi subtire, orzul cu 4 şi 6 rânduri, precum şi mai multe specii
de grâu şi cartofi din soiurile Richter, Imperator, Kifle, Mercher,
Americane, Samson ş.a., din care selecţiona pe cele mai productive.
Introduce în acelaşi timp pentru prima dată în comună cultura de
lucernă, apoi diferite ierburi ca Mateus şi Reigras, cu scopul de a
îngrăşa pământul datorită însuşirilor lor biologice.
Pe lângă gunoiul de grajd, folosea şi îngrăşăminte
chimice. Toate culturile erau repartizate pe sole mari, cu rotaţii anuale.
Favorizat de conditiile prielnice privind natura înconjurătoare a satului,
cu fâneţele şi păşunile sale din Vadul Buhaiului,
Strujoacă, Buhăieş, Palanca, Tochilia, Cazimir, Gârla Curtului,
Dealul Viţcani, Temnoaia şi Pietriş, la care se mai adăugau
şi cele ocupate cu păduri, boierul respectiv s-a ocupat foarte mult
şi cu creşterea animalelor, posedând un număr mare de cirezi de
vite, grajduri pline cu porci şi păsări, precum şi cai de
rasă. Produsele obţinute erau prelucrate în micul abator şi lăptăria
proprie, fiind apoi comercializate în Bucureşti şi alte oraşe
din ţară sau fiind exportate. Animalele de rasă erau
valorificate asemănător, pe valută. Tot pentru comercializare,
cultiva întinse suprafeţe cu sparanghel, căutat foarte mult în acea
vreme, pe care-1 expedia în întregime la Bucureşti. Cartoful, orzul
şi o parte din porumb erau folosite la fabricarea spirtului, la vechea
velniţă din sat. Boierul Hector Burbure avea la dispozitie, in
centru, două conace, unul vechi, altul mai nou, care au apartinut
înaintaşilor săi, unde locuia împreună cu familia. Inconjurate
de o livadă mare cu pomi de soiuri diferite şi străjuite de o
mulţime de brazi falnici, ele ofereau prin frumuseţea lor o notă
de eleganţă şi confort peisajului rustic al reşedinţei
boiereşti.
In cadrul acestui complex de clădiri exista
şi o capelă în care se oficia slujba religioasă în zilele de
sărbătoare şi în alte ocazii, după ritualul catolic, de
către abatele Morisseau, adus special pentru această misiune care era
şi educatorul copiilor. Despre abate, se spune că în timpul liber,
când nu făcea slujbe în zilele de lucru, se ocupa cu agricultura şi
prelucrarea produselor lactate. Nu se cunoaşte din ce motive, între abate
şi boier s-au ivit unele neînţelegeri, în urma cărora boierul a
hotărât să-1 destituie din serviciu şi să-1 expedieze de la
curte. La 28 septembrie 1887, în timpul evacuării de la domiciliu, abatele
împuşcă mortal pe omul de serviciu Pascaru şi răneşte
uşor pe Constantin Chiţan, un alt slujbaş de la curte. Este
imediat arestat şi trimis în judecată. Nu se ştie ce
pedeapsă a primit pentru crima săvârşită deoarece judecata
a durat multi ani, abatele nu se mai află la Dersca pentru a se
urmări desfăşurarea procesului şi, în continuare nu s-a mai
ştiut nimic de el. După plecarea abatelui, boierii, chiar dacă
nu făceau parte din religia ortodoxă, în zilele de
sărbătoare erau prezenti la serviciul divin oficiat de preotul
ortodox la biserica din comună. Hector Burbure, fiind şi membru în
consiliul comunal, a făcut tot ce a fost posibil pentru
îmbunătătirea căilor de acces, cu prundişul extras din
carierele Viţcani şi Pietriş a pietruit drumurile din interiorul
satului cât şi cele din imediata apropiere. Era mereu prezent la toate
manifestările culturale ce se organizau în comună. Cu ocazia
sărbătorii de sfârşit de an şcolar, care avea mereu loc în
„Pomătul Curţii", împărtea personal premii în bani sau alte
cadouri elevilor fruntaşi. Cei clasati pe primul loc primeau câte un
galben, câte o jumătate era dată celor de pe locul doi, apoi
cărţi pentru următorii clasati până la premiul cinci,
îndemnând în acelaşi timp pe săteni să-şi trimită
copiii la şcoală. Personalitatea acestui boier, după decesul
său, petrecut în anul 1900, a fost comentată pozitiv, atât de sătenii
contemporani lui, cît şi de urmaşii acestuia.
Eduard Bňrbňre de Weisembek, împreună cu soţia
sa Margareta, după decesul tatălui său vine din Belgia, unde
avea domiciliul şi, pe lângă partea lui de moştenire, a
cumpărat şi restul moşiei cu toate bunurile mobile şi imobile
de la ceilalti frati şi surori şi se stabileşte definitiv la
Dersca. Incadrat de oameni fideli, cu pregătire şi
experienţă în domeniu care i s-au alăturat imediat după
preluarea proprietăţii şi cărora le-a încredinţat
productiile de vârf, a reuşit în scurt timp să obţină
venituri mult mai mari din exploatarea agricolă şi zootehnică a
moşiei. Unul din aceşti administratori a fost o lungă
perioadă de timp Alfred Marin, care, cu acordul moşierului, angaja
temporar câte 10-15 practicanţi tineri, pe care îi învăţa
agricultură, creşterea animalelor şi contabilitate. Din rândul
lor se recrutau cei mai pricepuţi, fiind apoi angajaţi definitiv
pentru diverse servicii în cadrul administratiei moşiei şi a fermelor
de animale. Cultiva grâu, secară, orz, ovăz, porumb, cartofi ş.a.,
însumând în total peste 850 ha teren de la care obtinea în medie de la
culturile păioase între 1500-1700 kg la hectar. Restul moşiei se
cultiva cu plante furajere, pe care în anii cu umiditate mare le însiloza. De
asemenea, mai cultiva o suprafaţă mare de cânepă,
căutată foarte mult în acea vreme, fiind comerdalizată in
întregime. Reţinea din producţie doar o mică parte necesară
la diverse lucrări în interesul propriu. Cânepa se topea în mod
obişnuit în apa Pârâului Morii, în bazine amenajate special din care unele
cimentate iar altele pardosite cu dulapi groşi de lemn.
Creşterea animalelor de rasă a devenit
prioritară pentru că din aceasta se obţineau venituri
considerabile. Cei care se ocupau cu munca în acest sector erau oameni
priceputi din rândul sătenilor. Administratorul era omul de încredere
boieresc care supraveghea nemijlocit întregul proces de producţie. Printre
aceştia, din ultimii ani sunt cunoscuţi: Gheorghe Romanescu, Costân
Chiţan, Teodor Soroconovici, Costân Ungureanu şi Gheorghe Badragan.
Nicolae Florescu se ocupa cu întreţinerea si buna funcţionare a
tuturor mijloacelor mecanice, de la moara de grâu şi fabrica de spirt la
cele existente pentru exploatarea moşiei. Pentru lucrări de
contabilitate se recrutau tineri priceputi, selectionaţi, aşa cum am
arătat mai sus din rândul celor pregătiţi la curte, printre care
şi Constantin Ivan, ultimul din istoria boierescului din comună.
Toţi aceşti oameni au contribuit cu modestele lor
cunoştinţe la întreţinerea, dezvoltare şi buna stare a
gospodăriei. In 1906-1907, boierul Eduard Burbure îşi
construieşte un conac în mijlocul moşiei, la ieşirea din sat,
spre Lozna, cu toate anexele gospodăreşti şi se stabileşte
definitiv. Mai construieşte un grup de case în imediata apropiere, pentru
muncitorii angajaţi, un mic cartier ţărănesc denumit
„Coteni". Casele au dispărut în cea mai mare parte. In una din ele
locuieşte în prezent Constantin Ivan. Curtea veche din sat a fost
demolata, materialele rezultate fiind folosite la noua construcţie.
Odată cu aceste construcţii, în clădirile de lângă Podul
Loznei el instalează o nouă fabrică de spirt. In fabricarea
spirtului se folosea ca agent termic turba extrasă de pe proprietatea
moşiei, iar apa necesară era luată din apropiere, de la locul numit
„Ghiolul fabricii". Conacul boieresc, existent şi astăzi în
aceeasi arhitectură, a fost transformat în „Preventoriu de copii" de
către fruntaşii comunişti. Restul clădirilor, în care au
funcţionat fabrica de spirt, moara de grâu şi cea de porumb au fost
trecute în proprietatea
C.A.P.-ului, în care
s-a instalat sediul administrativ. Conacul, vizavi de
sediu, unde a locuit Jean Burbure a fost demolat cu puţin timp înainte de
apusul „erei" comuniste. Restul constructiilor din sat trece in
folosinţa unor slujbaşi boiereşti, cumpărate sau primite ca
plată pentru serviciile făcute. Curtea devine proprietatea lui
Dionisie Băncescu, fost şef al postului de jandarmi. După
decesul acestuia, curtea este detinută în continuare de soţia lui,
Maria Băncescu devenită Chiţan, după
recăsătorire. Familia Chiţan hotărăşte să
demoleze fostul conac şi, pe acelaşi teren construieşte casa
aflată în prezent în proprietatea lui Gheorghe Ailioaie, după ce
acesta a cumpărat şi partea de moştenire de la Dionisie
Băncescu junior. Mai sus, o locuinţă, cu toate anexele gospodăreşti
intră în proprietatea lui Teodor Soroconovici, aflat în serviciul
curţii, locuinţă situată pe locul unde se găsesc
casele lui Gheorghe Badragan, Constantin Aungurence, Maria Temneanu şi
Grigore Leonte. O altă casă, vizavi de fosta reşedinţă
boierească, a fost cumpărată de Gheorghe Romanescu şi el
fost angajat la boier, pe care o dă zestre fiicei sale Finareta,
căsătorită cu Vasile Pintilie, fost plutonier major în
armată. Casa respectivă este apoi închiriată de Legiunea de
jandarmi, unde a functionat o bună bucată de timp postnl de jandarmi.
Pe locul vechiului local s-a construit un nou sediu, în care se
desfăşoară activitatea poliţiei. Casele din jurul fostei
fabrici de spirt, împreună cu Rateşul, au revenit aceluiaşi
proprietar, Gheorghe Romanescu, şi se află pe teritoriul unde azi se
găsesc casele lui Stelian şi loan Romanescu, loan Mihalache, Gheorghe
Maftei, Gheorghe Coşman, Domnica şi Gheorghe Romanescu.
Rateşul, primit
moştenire a fost în continuare
proprietatea Finaretei Pintilie. După decesul ei şi al soţului,
clădirea urmează linia descendentă a succesiunii, fiind
preluată de moştenitorii Georgeta, Margareta şi Gheorghe
Pintilie care ulterior o vând cooperativei de consum, care o foloseşte initial
pentru birouri, apoi ca magazin mixt şi, în sfârşit
bodegă-restaurant. Vizavi de Rateş, tot proprietate
boierească,construită în stil ţărănesc, se mai afla o
casă transformată în prăvălie de către
cooperativă încă de la înfiinţare în primii ani de după
primul război mondial.
In fondul locativ moşieresc poate fi
cuprinsă şi casa de lângă sediul primăriei în care a locuit
multă vreme familia Păsăraru, familia unui agronom absolvent al
uneia din primele şcoli de agronomie din Moldova, condusă de
lonescu-Sideşti, care a fost o perioadă de timp angajat pe
moşie. Casa, după ce a aparţinut moştenitorilor, a fost
cumpărată de către Vasile Dumbravă împreună cu
terenul. Noul proprietar o demolează şi, pe acelaşi teren
construieşte casa pe care o deţine în continuare. După cum se
constată, întreaga vatră a satului a fost ocupată în vechime cu
locuinţele şi anexele necesare ale foştilor moşieri,
inclusiv spatiul ce cuprinde casa Sandu Vasile, magazinul cooperativei,
dispensarul medical şi şcoala cu căminul cultural, de vizavi.
In primul deceniu al secolulni XX se anunţa
declanşarea unor răscoale ale popoarelor subjugate de marile imperii
— Austro-Ungar, Otoman şi Rus - pentru a-şi recăpăta
libertatea. Războiul din Balcani va fi preludiul cataclismelor sociale ce
vor urma. La 28 iunie 1914 este asasinat, în oraşul iugoslav Sarajevo,
prinţul Franz-Ferdinand, moştenitorul tronului Imperiului
Austro-Ungar, eveniment care a marcat începutul primului război mondial.
Satul Dersca, in timpul acestui război s-a aflat m zona operativă cu
un grad mai redus de risc. Ostaşii ruşi aliaţii noştri, au
poposit aici şi alături de populaţia locală au săpat
tranşee de apărare, au instalat un spital de campanie în localul
şcolii unde erau internati răniţii aduşi de pe front,
îngrijiţi şi de către personal sanitar din zonă, la care a
participat şi sotia boierului, Margareta Burbure. Relaţiile dintre
săteni şi soldaţii ruşi au fost aproximative.
Copleşiti de băuturi alcoolice de care erau mari amatori, aceştia
deveneau adesea foarte agresivi. Comportarea lor sub influenţa licorilor
bahice, 1-a determinat pe moşierul Eduard Burbure să închidă
fabrica de spirt. Ruşii erau mari consumatori şi de ceai, fiind
nelipsiţi de bidonul folosit în acest scop, agăţat de umăr.
Această stare de lucruri ia sfârşit
odată cu declanşarea revolutiei bolşevice din Rusia, când Lenin
renunţă la „războiul imperialist", iar soldaţii
„tătucului ţar" părăsesc în debandadă câmpul de
luptă în dorinţa de a ajunge cât mai repede acasă. Cât au stat
la Dersca unii din ei au reuşit să-şi facă prietene intime
printre amorezele locale, care, la plecare i-au însotit, unele ca sotii
legitime, altele doar cu promisiuni în acest sens.
După război, între
1919-1920 se face împroprietărirea. O suprafaţă de 1017 ha
pământ este dată foştilor combatanţi din comună, din
moşia boierului. Totodată se dă în proprietatea comunei islazul
de la Cazimir şi alte câteva locuri pentru oborul comunal, pentru
aşa-zisele „dejugătoare", la Podul Loznei, în curtea Rateşului
lângă casa de azi a moştenitorilor Haralambie Tănăsele
şi pe locul unde acum este casa lui Vasile Ciobanu.
Proprietatea moşiei
râmâne cu 207 ha pământ arabil şi fâneţe şi cu 1400 ha de
pădure, plus întregul inventar agricol. Mai târziu, Eduard Burbure a mai
vândut din pădure la diferiţi gospodari din comună şi din
apropiere. După cum se constată, moşierului i-a rămas
suficient pământ în folosinţă. După actul
împroprietăririi vine din Belgia fiul său Jean Bňrbňre care, împreună cu
tatăl său s-a ocupat intens de treburile
gospodăreşti.Locuitorii satului devin mai independenti. Grija lor se
îndreaptă către proprietatea personală din care să
obţină un cât mai mare profit. Satul se dezvoltă continuu. Se
construiesc case noi, se plantează pomi, se întretin căile de acces.
Astfel, Dersca devine o aşezare destul de frumoasă. O parte din
ţărani mai lucrează şi pe moşie, cu deosebire în
sezoanele agricole, primind în schimb bani sau produse conform
înţelegerilor făcute. Nu se cunosc revendicări sociale din partea
lor în perioada de referinţă. Familia Burbure, în clădirea
fostei fabrici de spirt instalează o moară de grâu modemă, cu
valţuri purtate de un motor de 80 de cai putere de la care se obtinea o
făină de cea mai fină calitate solicitată la export. Boierii
erau în acelaşi timp şi proprietarii unei garnituri de treier pentru
păioase, actionată cu motor pe benzină, folosită pentru
culturile obtinute de pe moşie.
Mijloacele de transport pe
care le foloseau erau cele cu tractiune animală. Mai târziu au
cumpărat două autoturisme pentru tată şi fiu, o noutate în
domeniu, la Dersca. Boierii se ocupau şi de agricultură şi
posedau un număr de peste 400 stupi cu albine, exploataţi în sistem
pastoral. Situati la un nivel ridicat de trai şi cu multiple mijloace
materiale la dispoziţie, ei aveau posibilitatea să-şi
trăiască viaţa aşa cum şi-au dorit-o. In perioada
1923-1924, Eduard Burbure construieşte pentru el şi familia sa un
pavilion de vânătoare, dotat cu tot confortul necesar, la marginea de apus
a satului, în pădurea de la poalele dealului „Bour şi Pietriş",
învecinată cu satul Tureatca. Aici petrec de multe ori timpul liber
împreună cu prietenii apropiati.
In anul 1940, când ruşii ocupă Basarabia
şi Bucovina de Nord, Herţa şi cele nouă comune din fostul
judeţ Dorohoi, pavilionul de vânătoare cu terenul şi întreaga
pădure din jur intră în stăpânire sovietică. Graniţa e
stabilită definitiv în anul 1944 pe linia
Goroniş-Berezna-Pietriş. Multe loturi de pământ şi
pădure, proprietatea ţăranilor, rămân dincolo de
graniţa abuziv impusă. Boierul pierde si el o mare parte din
pădure, întreg satul vedea viitorul prin lentila acestor evenimente.
Locuitorii nu s-au lăsat îngenunchiaţi şi au continuat munca de
toate zilele. Eduard Burbiire, ales ca şi tatăl său membru în
consiliul comunal, apoi primar onorific, a participat activ împreună cu
sătenii la toate activitătile culturale şi obşteşti
înfiinţate cu sprijinnl lui, contribuind la dezvoltarea satului. Din
aprilie 1931 pe timpul guvemării lorga-Argetoianu, este prefect al
judeţului Dorohoi, funcţie ce i-a dat posibilitatea să
contribuie şi la dezvoltarea economico-socială a tuturor
localitătilor din judeţ. Perioada de relativă linişte
şi pace din România de după primul război mondial este
zdruncinată de apariţia pe scena istoriei a fascismului italian şi
nazismului german, state totălitare, revizioniste în fruntea cărora
se aflau cei doi dictatori: Mussolini şi Hitler. Neprevăzutul se
petrece în septembrie 1939, când locuitorii satului sunt martorii tragediei
poloneze chiar din primele zile de la declanşarea celui de-al doilea
război mondial. Germania hitleristă atacă prin surprindere
această ţară fără o declaratie de război.
Mulţi refugiati polonezi militari şi dvili au trecut pe aici, unii dintre
ei fiind cazaţi pentru o scurtă perioadă de timp la conacul
boieresc si la câteva familii din sat. Agresiunea ucigâtoare a lui Hider a
sfărâmat rezistenţa eroică a armatei polone în mai putin de o
lună de zile, determinând în cele din urmă întreaga conducere a
ţării să ia drumul exilului. Astfel, în noaptea de 17-18
septembrie 1939, preşedintele republicii
polone Mosciki, mareşalul Rydz Smigiy comandantul
suprem al armatei şi Bek, ministrul de exteme, cu întreg guvenul, trec pe
la punctul de frontieră Snyatin în România, unde şi-au găsit
scăpare şi adăpost. Numărul refugiatilor polonezi care a
intrat în România s-a ridicat la cifra de peste 100.000 de persoane. Se puteau
vedea atunci coloane de maşini militare de diferite tipuri pline cu
soldati şi ofiţeri polonezi trecând prin sat, solicitând relaţii
în legătură cu traseul ce urma a fi parcurs pentru a se ajunge la
centrele de primire organizate în acest scop de către guvemul României în
diverse oraşe ale ţării, printre care şi Botoşani.
Odată cu acest exod, a fost expediată în tranzit prin România o mare
parte din rezerva de aur a Poloniei, în greutate de 70.000 kg care, după
mai multe peripeţii de călătorie a ajuns cu bine la Paris, apoi
la Londra, după ce Franţa a fost atacată de nazişti.
Un an mai târziu, la 28 iunie
1940 începe şi tragedia noastră ca urmare a ultimatumului sovietic
privind cedarea Basarabiei. Trupele armatei roşii, aşa cum am mai
arătat, ajung la marginea satului. Derscanii trăiesc clipe de
groază, întrucât ocupanţii la îndemnul unor elemente trădătoare
din rândul compatrioţilor noştri evrei preconizau o expansiune
protectoare până la Dorohoi.
La Dersca se găsea atunci cantonat regimentul 48
Infanterie Buzău, iar la familia Gheorghe Gherasim era instalat un telefon
de campanie deservit de sergentul Cocoş loan. Acesta primea informatii
pentru a le comunica superiorilor săi, de la comandantii regimentelor 3
Grăniceri şi 8 Vânători, aflate în retragere că pe
tancurile ruseşti erau ofiţeri evrei dezertori din armata română
de pe care dirijau locul unde urma a se stabili graniţa. Intenţia lor
era să ocupe şi oraşul Dorohoi, cu populatie predominant
evreiască, de la care primeau semnale prin diverse forme pentru a fi luati
sub protecţie sovietică. In cele din urmă, derscanii,
pregătiti să fugă din calea ruşilor, au scăpat de
ocupatie. Nu acelaşi lucru s-a întâmplat cu restul comunelor ce au
apartinut judeţului Dorohoi, inclusiv Herta, care au fost încorporate
colosului rus. In urma acestei sfârtecări de pământ din trupul
ţării, la Dersca se refugiază foarte multi oameni şi
familii întregi, din care unii s-au stabilit aici, ca: Dumitru Răuţu,
Nicolae Buzduga, Petru Lupu, Gheorghe Vlad, Gheorghe Dutcovici, Gheorghe
Corsei, Dumitru Sofronie, Constantin Foca iar alţii au plecat mai departe,
găsindu-şi adăpost pe tot teritoriul ţării. După
acest val de necazuri mai trece un an şi, cu puţin timp înainte de 22
iunie 1941, locuitorii satului sunt nevoiţi să treacă prin
momente asemănătoare refugiaţilor din comunele ocupate. Intreaga
populatie a satului, cu o parte din bunurile mobile şi animalele ce le
apartineau, a fost evacuată în satul vecin, Lozna, şi
adăpostită pe la casele oamenilor iar o parte s-a stabilit în câmp
sau în pădurile din apropiere, în adăposturi construite provizoriu.
Timp de peste două săptămâni derscanii au fost nevoiti să se
găsească în această situatie, până la izgonirea
ruşilor de la frontieră. Satul fiind rămas fără
stăpân, o parte din agoniseala de o viaţă a unor familii s-a
distrus. A fost posibil aşa ceva, întrucât între taberele adverse de
grăniceri s-au produs încleştări şi pătrunderi
alternative pe teritoriul advers.
După retragerea ruşilor ca urmare a izbucnirii
războiului, locuitorii din Dersca au revenit la casele lor. Odată cu
declanşarea conflictului dintre Germania nazistă şi Rusia
bolşevică, în fruntea cărora se aflau cei doi „rechini"
Hitler şi Stalin, în ziua de 22 iunie 1941 în război a intrat şi
ţara noastră. Mareşalul lon Antonescu, hotărât să
refacă graniţele ţării, a dat cunoscutul ordin:
„Ostaşi, treceţi Prutul!". Se declanşează lupta pe
viaţă şi pe moarte... Oamenii din sat, aflaţi acasă au
văzut soldaţii Regimentului 11 Vânători de munte cum înaintau în
formaţii de luptă pe coama Pietrişului şi şoseaua
strategică Dorohoi-Dersca, folosind armamentul din dotare, şi care,
sub protecţia focului de artilerie, au reuşit să treacă
graniţa, urmărind inamicul în retragere. In câteva zile şi nopti
au fost eliberate târgul Herta, Noua Suliţa şi oraşul
Cernăuţi. Din unitatea de vânători care s-a aflat în luptele din
acest teritoriu au făcut parte şi doi tineri din sat, sergentii
Gheorghe Leontescu şi Nicolae Petraru. Ultimul a căzut eroic la
datorie, lăsând în urma lui soţia şi doi copii minori: Vasile
şi Dorica. Gheorghe Leontescu, reîntors acasă a fost martorul tuturor
prefacerilor sociale şi politice ale satului din ultimele decenii ale
secolului XX. După ce ruşii au fost alungaţi de la
graniţă, sătenii au pătruns în pădurea
„Goroniş" curioşi să cunoască urmările provocate
de lupte. Erau cadavre ale ostaşilor ruşi, seceraţi de
gloanţe şi proiectile, despuiate de haine, prin toată
pădurea. Gospodăria cu sediul pichetului de grăniceri rus
construit pe locul unde altădată se afla cantonul pădurarului
Dumitru Ivanischi, angajat al boierilor Burbure şi Stoianovici proprietarii pădurii, complet distrus
şi lipsit de toate bunurile ce le-a avut. După cum se vorbea atunci
cei care şi-au însuşit îmbrăcămintea de pe cadavre, cât
şi arsenalul gospodăresc aflat în dotarea pichetului au fost unii
cetăţeni din Tureatca si
Dersca. Războiul a continuat apoi pe teritoriul inamic. Maşina de
luptă germană a funcţionat iniţial ireproşabil,
intrând adânc pe întinsele stepe ale Rusiei. Basarabia şi Bucovina de Nord
cu tinutul Herţei au fost eliberate şi alipite la patria mamă.
Conducătorul statului, mareşalul Antonescu avea obligatia morală
şi patriotică să aprobe trupelor române să continue lupa
până la zdrobirea definitivă a inamicului. Dar neşansa a fost de
partea coaliţiei germane cînd, în luptele de la Stalingrad, din ianuarie-februarie
1943, Armata Roşie a reuşit să încercuiască pe asediatori.
In această cutremurătoare epopee cad prizonieri şi sunt
dispăruţi şi morţi circa 150.000 de ostaşi români
alături de întreaga Armată a 6-a germană, formată din peste
300.000 de soldati şi ofiţeri în frunte cu comandantul lor, feldmareşalul
Frederich von Paulus. Această înfrângere suferită de forţele
germane, la care se mai adaugă şi cea de la Kursk, este socotită
de către istorici drept cotitură în desfăşurarea
ulterioară a războiului dintre puterile aliate şi cele fasciste.
Ruşii, după aceste victorii, au continuat ofensiva terestră
şi aeriană ajutati de americani, în cadrul acordului
„lend-lens-ului" economic şi militar încheiat între aceştia,
reuşesc în scurt timp să schimbe soarta războiului în favoarea
lor. Urmărind inamicul în retragere, ruşii pătrund în
primăvara anului 1944 pe teritoriul de nord al ţării, inclusiv
in satul Dersca. Din acest moment se profilează la orizont o nouă
societate, total diferită de cea cunoscută până atunci, cu toate
implicatiile ei în viitorul României. Cinismul rus se face cunoscut şi pe
teritoriul care de veacuri a apartmut strămoşilor noştri.
Administratia locală, la aparitia ruşilor în comună era
evacuată şi stabilită m comuna Dragodana judeţul
Dâmboviţa, in frunte cu primarul Constantin Temneanu. S-a mai
alăturat întreaga familie Burbure, slujitorii bisericii şi
formaţia premilitară organizată cu câţiva ani mai înainte,
al cărei prim comandant a fost învăţătorul Constantin
Diaconescu, sublocotenent în rezervă.
Pătrunşi pentru a doua oară în decursul unui secol în
satul nimănui, „eliberatorii", urmaşii lui Ivan cel Groaznic,
s-au dedat la fel de fel de abuzuri şi silnicii, făcând viaţa
extrem de grea localnidlor. Din primăvară şi până în toamna
anului 1944, Dersca s-a aflat la cheremul comandamentului rus. Se făceau
rechizitii de cereale şi de animale, pentru întretinerea trupelor
ruseşti. Câtiva dintre localnici, fără nici o jenă, s-au
alăturat „eliberatorilor" pe care nu-i voi mai arăta, din respect
pentru urmaşii lor. Indivizii respectivi vor rămâne în
conştiinţa satului etichetati drept colaborationişti,
respinşi la vremea lor de toti. Este demontată şi întreaga
instalaţie de morărit, proprietatea lui Eduard Burbure, motivându-se
că va fi predată ruşilor în contul despăgubirilor de
război. Aşa cum povestesc sătenii, în fruntea acestora au fost
recunoscuţi evrei din oraşele apropiate, întorşi din exilul
impus de regim. Instalatia a fost expediată m alte localităti,
remontată şi repusă m functiune. Pe lângă toate acestea,
sătenii erau siliţi să plece la săpat tranşee departe
de casă, în Bucovina la Frătăuţii Noi şi Vechi, în
favoarea ruşilor. In urma acestor grele încercări abătute asupra
lor, unii dintre ei au hotărât să-şi curme zilele, aşa cum
s-a petrecut cu loan Ichim, găsit spânzurat de un copac la locul numit
„Strujoacă" în văzul tuturor. Tot în această perioadă
au fost evacuaţi de către ruşi locuitorii satelor:
Frătăuţi, Marginea şi alte comune din fostul judeţ
Rădăuţi, aduşi şi cazaţi o parte din ei şi
la Dersca, unde au stat toată primăvara şi vara anului 1944.
Victoriile obtinute pe front de către armata roşie şi
bombardamentele aliatilor asupra ţării noaste au slăbit
considerabil moralul conducerii statului. Se încearcă prin diverse căi
diplomatice, cu şi fără ştirea lui Antonescu de a se
încheia un armistitiu cu părţile aflate în conflict cât mai onorabil.
Tratativele în acest sens nu mai sunt finalizate deoarece la 23 august 1944,
mareşalul lon Antonescu este arestat în incinta palatului regal
împreună cu colaboratorii săi apropiati, de către o formatiune
militară aflată la dispozitia lui Mihai de Hohenzollem, pe atunci
rege al României.
După acest episod tulburător, armata
română primeşte ordin de a se alătura ruşilor în lupta
pentru zdrobirea definitivă a fascismului hitlerist până la victoria
finală din mai 1945. In acest război de proportii uimitoare care a
durat exact 5 ani 8 luni şi 8 zile au participat aproape toate statele
globului căzând milioane de vieti atât pe front cât şi în lagărele
de concentrare. Multe localităti rurale şi urbane sunt distruse,
unele dintre ele în întregime, din care s-au pierdut nenumărate comori
materiale, culturale şi de artă, acumulate de-a lungul veacurilor.
Supravieţuitorii conflictului mondial, locuitorii satului, reveniti
acasă de pe front, se alatură familiei şi împreună duc o
muncă intensă pentru a înlătura cât mai repede posibil
rănile provocate de război.
Apar elemente noi în
platforma politică românească. Partidul Comunist, scos din anonimat
de către conducătorii lui în majoritate cu nume de împrumut: Ana
Pauker, Vasile Luca, Walter Roman, Teohari Georgescu, losif Chişinevschi
şi multi altii care, cu ajutorul ocupantului rus s-au instalat definitiv
la putere, înlăturând progresiv pe toţi oamenii politici cu traditie
în democraţia românească socotiţi „duşmanii
poporului", mulţi din ei găsindu-şi sfârşitul în
temniţele comuniste. In primăvara anului 1945 s-a făcut reforma
agrară pentru ţăranii din sat participanţi la război
dându-se câte 1 ha. de teren celor cu pământ mai putin şi jumătate
celor cu mai mult. Pământul a fost expropriat din moşia boierului
Eduard Burbure. Proprietatea moşiei rămâne, conform legii cu o
suprafaţă de 100 ha, din care 50 ha pentru Eduard şi 50 pentru
Jean Burbure, plus 50 ha pădure. La scurt timp după revenirea din
refugiu, în fosta clădire a morii de grâu se instalează o moară
pentru măcinat porumb, iar moşia se lucra cu atelajele rămase în
folosinţă. Situatia devine nesigură pentru poziţia lor
socială şi, după o analiză obiectivă şi-au dat
seama că politica agrară aplicată de comunişti după
modelul venit de la „răsărit" va lichida „burjuii" de la
sate.
Nu trece mult şi, la 30 decembrie 1947,
monarhia este răstumată, fiind socotită de regim „stâlpul
moşierilor şi capitaliştilor", după care se continuă
cu înlăturarea tuturor proprietarilor de moşii şi întreprinderi
industriale. în noaptea de 11-12 iunie 1948, un grup de comunişti locali,
în frunte cu alţii din conducerea superioară au pătruns în
locuinţa moşierului Eduard Burbure şi a fiului său Jean
izgonindu-i din casă, fără a le permite să ia cu ei mai
mult decât minimul necesar. Unii din aceşti borfaşi - pentru că
nu le putem spune altfel - au avut ocazia să-şi însuşească
tot ce au dorit din bunurile cele mai de preţ pe care le-au avut boierii,
pentru că la întocmirea procesului-verbal al celor găsite şi
preluate, cine poate crede că toate aceste bunuri au fost înregistrate
corect şi predate statului?
Familia Burbure a fost strămutată cu
domiciliul în oraşul Roman şi abandonată fără nici un
pic de ajutor. Noile autorităţi, prin organele lor represive au avut
grijă să-i urmărească în continuare. Eduard Burbure cu
sotia, timp de aproape 20 de ani de la strămutarea lor duc o
viaţă de frică, necazuri şi lipsuri. Suferinzi şi în
vârstă, o activitate pe măsură, care să le asigure
existenţa era greu de realizat. In această perioadă de
sărăcie şi neputinţă, un ajutor substanţial 1-au
primit din partea fostului administrator de pe moşie, Gh.I. Badragan,
care, periodic, înfruntând barierele organelor represive aproviziona cu
alimente şi alte bunuri necesare familia Burbure până la trecerea lor
in nefiinţă. Jean Burbure s-a descurcat oarecum mai bine deoarece,
fiind calificat conducător auto, s-a angajat putin mai târziu la autobaza
de transport auto cu sediul în Cîmpulung Moldovenesc, unde a lucrat până
la pensionare. Moare în 1993 la vârsta de 83 de ani, după ce a fost
reîmproprietărit la Dersca, conform Legii fondului funciar nr.18/1991.
Moşia Dersca, nationalizată, a trecut la întreprinderea Agricolă
de Stat, restul pământului fiind in proprietatea ţăranilor
şi exploatat după posibilitătile fiecăruia.
Agitatorii comunişti în probleme agrare trec la
propaganda cunoscută: „lucrul pământului în comun".
Ţăranii, bine informati de munca în colhozurile ruseşti, ale
căror exemple urmau a fi aplicate şi în România nici nu doreau
să audă de aşa ceva. Imediat după război,
sătenilor le lipseau mijloacele necesare pentru a face o agricultură
de calitate. Animalele de tot felul, în urma jafului rusesc lipseau. Moneda
imprimată la Moscova, folosită ca plată pentru achizitii în timp
de război a rămas fără valoare, fiind colectată
şi restituită ruşilor gratis de către statul român aşa
că jaful s-a dovedit a fi îngrozitor de mare. Ţăranii s-au
străduit totuşi să muncească în aceste conditii.
Rezultatele erau însă minime. Se foloseau vacile la plug sau
căruţe, în tovărăşie, câte una de fiecare familie
şi numai în cazul fericit al celor ce le posedau, pentru că foarte
mulţi erau lipsiţi de ele. Nu se găseau în comerţ stofe,
confecţii, încălţăminte sau alte materii prime,
populatia fiind nevoită să-şi confectioneze cele necesare din
resurse proprii. S-a ajuns în situatia să se poarte cămăşi
şi altă lenjerie din „câlti în câlti", o ţesătură
lucrată numai din cânepă şi in. Peste aceste necazuri şi
lipsuri, în anul 1946-1947, când rănile războiului nu se
vindecaseră definitiv asupra satului Dersca, ca şi în toată zona
nordică a Moldovei s-a abătut o secetă îngrozitoare, care a
făcut pământul să devină sterp. Se puteau vedea atunci -
aşa cum scrie presa vremii - făpturi scheletice care se necăjeau
să smulgă buruieni din rădădni pentru a-şi asigura
blidul de terci de toate zilele, fiinţe umane sleite de puteri pe care numai
speranţa în supravieţuire le mai putea scoate din apatie. Copii cu
trupurile deformate în urma consumării buruienilor necomestibile,
alături de mame deznădăjduite că nu au cum să-i ajute.
Bătrâni cu feţe de pergament şi privirea
rătăcită, şezând imobili în aşteptarea vreunul
miracol, care să-i scoată din starea melancolică prelungindu-le
sfârşitul. Secvenţele privind traiul acestor oameni de pe
pământul sec al satului s-au dovedit a fi extrem de nemiloase, din care cu
greu s-a revenit la normal. Desigur că nu toti oamenii din comună au
trecut prin aceste chinuri, o parte din ei au reuşit într-o oarecare
măsură să-şi procure alimentele necesare pentru a
supravieţui.
Norii negri ai acestui flagel au început să dispară odată
cu timpul favorabil din vara anului 1947, când ploile şi vremea prielnică
au făcut ca pământul să rodească peste aşteptări.
Sătenii au trecut la muncă hotărâti să recupereze
pierderile provocate de acest flagel. Politica agrară la sate
promovată de regimul comunist folosea toate metodele de îngrădire a
ţăranului proprietar, cu scopul bine definit de a aduce
ţăranul la limita disperării şi în urma acestor presiuni
să se descotorosească de pământ. Au introdus cote obligatorii la
toate produsele agricole şi animaliere pentru toţi proprietarii de
terenuri agricole şi animale. Au categorisit în mod abuziv un număr
de 53 de familii drept chiaburi, de la care aproape întreaga recoltă
obţinută era preluată de către colectorii comunali şi
predată statului. Erau de asemenea, obligati să presteze diverse
munci obşteşti fără plată cu atelajele proprii cât
şi alte prestatii printre care şi scoaterea cioatelor de pe
fâşia de frontieră. Autorii acestor nelegiuiri au fost primarul
comunist de atunci, Constantin Ailioaie, zis „Azoiţei" şi
secretarul primăriei Dumitru Coşman, împreună cu întreaga
formatie comunistă locală. Printre ţăranii trecuti în
rândul chiaburilor s-au numărat: Teodor Soroconovici, Vasile Pintilie,
Constantin Temneanu, Dumitru Temneanu, Gheorghe C. Temneanu, Alecu Gherasim,
Dumitru Moroşanu, Dumitru Ţurcanu, Gheorghe Cazacu, Nicolae
Urzică, loan Urzică, loan Romanescu, Mihai Dumbravă, Gheorghe
şi loan Aiordăchioaie, Constantin Adăscăliţei,
Gheorghe Gireadă ş.a. Purtătorilor „onorificului" blazon li
s-a pregătit o soartă asemănătoare celor care purtau steaua
lui David: deportări, proprietăţi confiscate, închisori sau
lagăre de concentrare. O palmă usturătoare pe obrazul celor care
vor mai încerca să dezgroape stafiile partidului comunist şi
legionar, patronii legitimi ai acestor invenţii satanice.
In continuare, se
înăspreşte politica de teroare împotriva tuturor celor pe care-i
considerau că se opun colectivizării agriculturii. Cu aportul direct
al unor elemente lipsite de cel mai elementar bun simţ, angajate în
securitatea statului din care o parte din ei îşi petreceau majoritatea
timpului la sate; cazul unui „Bobică", un nume conspirativ, care
arestează în miez de noapte pe fratii Vasile şi Constantin Tudosanu,
Gheorghe Temneanu şi Constantin Tănăsele, judecaţi şi
apoi condamnati la câte 20-25 ani sub învinuirea de a se împotrivi
colectivizării. Primar în acea vreme era Eugen Brai, care nu a fost
străin de această acţiune.
In afara celor menţionati mai sus au mai fost aruncati în
puşcăriile comuniste în condiţii asemănătoare pentru
diferite învinuiri politice: Dumitru Gireadă, Mihai Donţu şi
Alexandru Roman. Pe acest fond de umilire şi reprimare a libertătilor
cetăţeneşti, s-a desfăşurat munca de propagandă
pentru „transformarea socialistă a agriculturii". Văzând că
ţăranii se opun puternic formei de lucru in „colhoz", comuniştii
au schimbat tactica, îndemnând sătenii să se înscrie la
„întovărăşirea agricolă". Se înfiinţează
astfel întovărăşirea agricolă de producţie „Tudor
Vladimirescu", în fruntea căreia sunt aleşi Dumitru Badragan,
Gheorghe Zetu, loan Duceac şi loan Badragan, secretar Alecu Gherasim. Dar
nu acesta era obiectivul conducerii statului comunist în ceea ce priveşte
politica agrară la sate. Scopul final era colectivizarea. Munca de
agitatie şi propagandă se intensifica în rândul ţăranilor
pentru a se înscrie în colectivă, dar fără rezultate.
Ţăranii, legaţi de bucata lor de pământ, de casă, de
mijloacele de transport şi producţie, de animalele pe care le
deţineau şi obişnuiţi de o viaţă aşa, privea
viitorul în colectiv ca pe sfârşitul lor şi se opuneau cu îndârjire.
Pentru a-şi realiza planul diabolic, guvernantii au trecut la înscrierea
forţată a ţăranilor. Bătăuşi şi
beţivani plătiţi pe post de agitatori, importaţi din alte
localităţi, cu experienţă în domeniu, la care se mai
adăuga şi elementul autohton, în frunte cu comunistul nr.l Brai Eugen
au folosit metode mai putin ortodoxe, determinându-i în cele din urmă
să se înscrie în colectivă. Cu o cerere completată din timp,
forţau sătenii să o semneze sau să pună degetul
neştiutorii de carte, fiind considerati apoi colectivişti.
Reuşesc astfel, în anul 1961 colectivizarea întregii
comune. Singurul ţăran care rămâne în afara colectivei a fost
Constantin Aungurence. Unicul caz era scos în evidenţă de către
politicieni, precum că înscrierea in colectiv s-a făcut de bună
voie, iar cei care nu au dorit aşa ceva şi-au păstrat
proprietatea. Realitatea era contrarie iar jocul politic era făcut cu
dibăcie. Cam acestea sunt imaginile tabloului politic al „marilor
realizări şi victorii" obţinute de regimul comunist in
munca şi lupta dusă împotriva „sabotorilor şi a duşmanului
de clasă", pentru a oferi celor mulţi şi necăjiţi
o viaţă fericită. Preşedinţia gospodăriei
colective - numită apoi Cooperativă Agricolă de Producţie -
pe întreaga ei perioadă de existenţă a fost deţinută
de loan Dumbravă, apoi de Teodor Chetraru şi de Stelian Romanescu iar
contabili: Vasile Pintilie şi Margareta Pintilie, fostă Atudosie.
Despre modul cum au condus unitatea cât şi cel privind comportarea, populaţia
din Dersca a avut dreptul să facă o analiză cât mai
obiectivă în acest sens. Sigur, păreri pro şi contra au fost
şi vor fi, poate şi în viitor. Important este că în cei 38 de
ani de existenţă cooperatist-agricolă, sătenii au reuşit
să treacă peste toate greutăţile, participând efectiv la
muncile agricole ce se impuneau şi obţinând în final rezultate
satisfăcătoare. Satul, în această perioadă, devine o
aşezare frumoasă cu case şi anexe gospodăreşti pe
măsură. S-au construit locuinţe, edificii de cultură
şi sociale ca: şcoli, dispensar medical, cămin cultural, oficiu
poştal, brutărie, spatii pentru comerţ,
grădiniţă, un bloc de locuit, sediu pentru poliţie
ş.a. Aceste realizări se datorează oamenilor gospodari din
comună, care nu s-au lăsat copleşiţi de politica de
comandă şi de dictat şi au ştiut să folosească
prilejul pentru a se gospodări. Nu s-au lăsat intimidaţi atunci
când erau controlaţi privind provenienţa materialelor de
construcţii sau a altor bunuri dobândite si nici atunci când erau trimişi
în judecată şi condamnaţi pentru câtiva ştiuleti de porumb,
luaţi în plus de pe tarlaua CAP-ului. Greu, foarte greu, dar, cu toate
acestea, oamenii s-au străduit să se menţină pe linia de
plutire. Aspectul pozitiv legat de înfrumuseţarea satului este scos în
evidenţă de nostalgicii fostului regim ca pe o realizare proprie
care, de altfel este într-o anumită măsură, adevărată.
Dar privind şi reversul acestei monede replica este alta: satul, dacă
ar fi avut fericirea să nu cunoască dictatura comunistă,
înfătişarea lui ar fi fost mult mai modernă, cu toate serviciile
posibile, asemenea localităţilor din statele apusene rămase în
afara sferei de influenţă a comunismului.
Regimul dictatorial a luat sfârşit odată cu
actul revoluţionar de la 22 decembrie 1989, când cei doi „cârmaci",
Nicolae şi Elena Ceauşescu, aflaţi . la conducerea
statului aproape 25 de ani au fost înlăturaţi de la putere
împreună cu clica lor şi apoi condamnaţi la moarte la numai 3
zile de la arestare în ziua de 25 decembrie 1989. Noua conducere a statului
desfiinţează toate structurile comuniste ale vechiului regim,
inclusiv cooperativele agricole de productie. Ţăranii şi-au
primit pământul pe care 1-au avut, potrivit legii fondului funciar din
1991. Este o premieră absolută în istoria ţării, când o
societate de tip comunist, cu tot angrenajul ei economic, social şi
politic trece de la o economie planificată şi de comandă la una
de piaţă, tranziţie destul de grea şi cu implicatii
neprevăzute în aplicarea ei. Democraţia nu este peste tot
înţeleasă aşa cum ar fi normal, apar fel de fel de fenomene
negative care scot ,în evidenţă dorinţa de
căpătuială şi îmbogătire rapidă a unor elemente
necinstite şi fără caracter din rândul cărora s-au aflat
şi o parte din cei care au pus mâna pe putere. Mafia – care trebuie
să recunoaştem, în timpul dictaturii a fost oarecum tinută în
frâu - a ieşit acum la suprafaţă, operând cu mai multă
vigoare. Majoritatea dintre cei care au preluat conducerea statului imediat
după prăbuşirea regimului ceauşist erau foştii
comunişti care declarau că s-au lepădat de vechea doctrină,
fără însă a convinge pe cei aflaţi în opozitie motiv care a
provocat scânteia unor aprige dispute politice între cele două tabere.
Pentru locuitorii satului Dersca lupta pentru
„ciolan" a fost un prilej de discuţie şi analiză
lăsând la aprecierea fiecărui individ să fie sau nu de acord cu
una dintre pozitii. Grija lor era şi va fi mereu aceea de a-şi
asigura în mod decent cele necesare traiului. După ce au primit
pământul, proprietarii respectivi au trecut la exploatarea lui în
conditiile ce se impun. Incet-încet, şi-au procurat utilajele de care
aveau nevoie - între care şi tractoare -
un număr de peste 40 de cetăţeni sunt posesori de
autoturisme care le înlesnesc deplasarea în condiţii moderne, uneori
folosite şi la transporturi de mic tonaj.